Vi behandlar personuppgifter när du söker bostad, när du sedan blir kund hos oss och även en tid efter att din tid som kund hos oss har upphört. Din integritet är viktig för oss och vi vill därför att du läser vidare för
att få veta mer. Vi arbetar i enlighet med Dataskyddsförordningen, GDPR (General Data Protection Regulation).
Denna information finns även att ta del av på vår hemsida
https://armadafast.se.
Vi behandlar även personuppgifter för dig som inte är sökande eller kund hos oss när du kontaktar oss via e-post, brev eller sociala medier. Denna behandling är nödvändig för vårt berättigade intresse att hantera
frågor och synpunkter, informera om, utveckla, förbättra och sälja produkter och tjänster och för att behålla en god kontakt med dig. Vi behandlar dina personuppgifter under den tid de är relevanta.
E-post och brev raderas senast efter tolv månader om ärendet är färdigbehandlat. En personuppgift är all slags information som kan kopplas till dig som person, till exempel namn, adress, kontaktuppgifter som
telefonnummer och e-postadresser.
Armada Bostäder AB lyder under Offentlighets- och sekretesslagen (2009:400). Det innebär att allmänna handlingar på begäran kan komma att lämnas ut till en tredje part.
Personuppgiftsansvarig
Armada Bostäder AB (556374-9539) är personuppgiftsansvarig för behandling av dina personuppgifter som vi gör själva eller annat företag gör på vårt uppdrag.
Vi har ett dataskyddsombud som kontrollerar att vi behandlar dina personuppgifter korrekt.
Säkerhet
Vi säkerställer att lämpliga tekniska och organisatoriska åtgärder vidtas för att skydda dina personuppgifter mot obehörig åtkomst eller förstörelse, olaglig behandling eller oavsiktlig förlust och skada.
Vi använder en säker server där dina personuppgifter behandlas och begränsar tillgången till personuppgifter inom organisationen. Bemyndigande att få tillgång till personuppgifter ges endast till individer inom
organisationen, samt hos personuppgiftsbiträdet, med det enda syftet att dessa ska kunna utföra sina arbetsuppgifter.
När du ställer dig i vår bostadskö
Under kötiden samlar vi in och behandlar dina personuppgifter för att administrera din ansökan/intresseanmälan. Det gör vi för att vi har ett berättigat intresse av att behandla dina personuppgifter. Uppgifterna
ligger kvar så länge du står kvar i vår kö. Om du inte önskar stå kvar i kön kan du begära att vi rensar bort och raderar dina personuppgifter.
När du erbjuds en bostad hos oss
När du blir erbjuden en bostad hos oss behöver vi behandla fler uppgifter om dig. Då behöver vi till exempel uppgifter om din ekonomi, om din anställning och hur du skött tidigare boenden och
hyresinbetalningar. Det innebär att vi gör en kreditupplysning, hämtar uppgifter från inkassobolag och Kronofogdemyndigheten och behandlar anställningsintyg, andra intyg och uppgifter från referenspersoner
som du lämnar till oss.
Om du har en förvaltare eller god man behöver vi behandla de uppgifterna. Om du erbjuds bostad där Österåkers kommun är din hyresvärd kommer vi hämta in beslut från socialnämnden.
Vi sparar dina uppgifter så länge de är relevanta och aktuella. Kreditupplysning, intyg, uppgifter från inkassobolag och myndigheter som vi samlat in för att godkänna dig som hyresgäst sparas i högst två månader.
Om du blir nekad att hyra en lägenhet hos oss på grund av att vi inte kan godta dig som hyresgäst kommer vi att spara dina personuppgifter i tre månader efter avslagsbeslutet.
Under hyresförhållandet
När du blir kund hos oss och får ett hyresavtal behandlar vi dina personuppgifter för att kunna fullgöra och administrera våra skyldigheter som hyresvärd och avtalspart. Under hyresförhållandet behandlar vi till
exempel dina personuppgifter när vi skickar ut hyresavier och hanterar dina betalningar, när vi inhämtar uppgifter om förbrukning av el och/eller vatten/värme, när vi hyresförhandlar och när vi skickar information
till dig som du behöver.
Vi kan också behöva uppdatera dina personuppgifter mot offentliga register för att säkerställa att de är korrekta.
Om du har skyddade personuppgifter kommer vi att hantera dina uppgifter enligt våra rutiner för sådana.
Vi behandlar också dina personuppgifter för att kunna tillhandahålla våra tjänster och service till dig samt för att marknadsföra oss och våra tjänster.
Denna behandling är nödvändig för vårt berättigade intresse att utveckla, förbättra och sälja produkter och tjänster och behålla en god kundkontakt med dig. Dina personuppgifter kommer också att behandlas så
att andra företag kan marknadsföra sina produkter som du kan ha nytta av i samband med hyresförhållandet. Sådan marknadsföring kan avse bredbandsbolag, försäkringsbolag och elbolag.
Vi behandlar också dina personuppgifter när det är nödvändigt för att tillvarata ett rättsligt anspråk. Det kan vi behöva göra om det till exempel förekommer störningar i boendet, sena och uteblivna
hyresbetalningar eller skador i lägenheten. Vi kan också behöva lämna ut dina personuppgifter till socialnämnden eller andra berörda myndigheter.
Vi kan komma att anlita personuppgiftsbiträde för behandling av dina personuppgifter. Det kan till exempel gälla en entreprenör som ska reparera något i din lägenhet, ett företag som tillhandahåller bredband
eller el, ett inkassoföretag eller ett företag som sköter våra IT-system. Vi lämnar också ut dina personuppgifter när det följer av lag eller myndighetsbeslut. Om uppgifterna överförs till ett land utanför EU
säkerställer vi att sådan överföring är laglig.
Vi sparar dina personuppgifter under den tid de är relevanta. Ett borgensåtagande, beslut om förvaltare eller god man raderar vi två år efter åtagandets eller beslutet har upphört att gälla.
Särskilt om behandling av personuppgifter vid användning av elektroniska nyckelsystem
I vissa fastigheter finns elektroniska passagesystem installerade. Om du är hyresgäst i de fastigheterna behöver vi behandla fler uppgifter om dig. Vi har ett berättigat intresse av att behandla personuppgifter i det
elektroniska bokningssystemet för att du till exempel ska kunna boka tvättstuga och passera genom entréer och ha tillträde till gemensamma utrymmen. Ändamålet med behandlingen är att underlätta
hanteringen av nycklar för dig och oss. Vi sparar dina personuppgifter under den tid de är relevanta. Bokningsloggar i tvättstuga anonymiseras eller raderas varje månad och passageloggar raderas efter 6 månader.
Särskilt om andrahandsuthyrning, lägenhetsbyten och överlåtelse
När du gör en ansökan om att få hyra ut din lägenhet i andra hand, byta din lägenhet eller överlåta lägenheten behöver vi behandla fler uppgifter om dig. Det kan till exempel vara skälen för ansökan, uppgifter om
föreslagen andrahandshyresgäst eller tillträdande hyresgäst och kontaktuppgifter till kontaktperson eller fullmäktige, om sådan finnes. Vi har ett berättigat intresse av att behandla dina personuppgifter för att kunna
behandla och ta ställning till ansökan. Vi sparar dina uppgifter så länge de är relevanta och aktuella. Kreditupplysning, intyg, uppgifter från inkassobolag och myndigheter som vi samlat in för att kunna behandla ansökan
sparas i högst två månader. Om ansökan avslås kommer vi att spara underlagen i tre månader efter avslagsbeslutet.
När hyresförhållandet är slut
Vi kommer att gallra och rensa personuppgifter om dig när du flyttat från din lägenhet eller lokal, men vissa uppgifter måste vi spara i minst två år efter avflyttning, till exempel hyresavtalet och beslut från
socialnämnd. Vi kan också behöva spara uppgifter som är nödvändiga för att tillvarata ett rättsligt anspråk, till exempel för att kunna utföra efterbevakning av fordringar till oss. Uppgifter om dig som finns i vårt
bokföringsmaterial, till exempel betalningar, kommer vi att spara i sju år inklusive innevarande år.
Dina rättigheter
Om du inte vill att dina personuppgifter ska behandlas för marknadsföringsändamål kan du när som helst meddela oss detta.
Du har rätt att få information om vilka personuppgifter vi hanterar om dig, ett registerutdrag. Du har också rätt att få felaktiga uppgifter rättade. Du har också rätt att kräva att vi begränsar vår behandling av dina
personuppgifter om du till exempel anser att de inte är korrekta. Du har rätt att få dina personuppgifter överförda till ett annat företag (dataportabilitet).
Du har också rätt att klaga på hur vi behandlar dina personuppgifter till oss och till tillsynsmyndigheten, Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) www.imy.se. Det kan du göra om du tycker att vi inte behandlar dina
personuppgifter i enlighet med Dataskyddsförordningen.
Ändringar i denna information
Armada förbehåller sig rätten att ändra denna personuppgifts- och cookieinformation efter behov, till exempel för att följa ändringar i lagar och förordningar. En sådan förändring kommer att publiceras på
Armadas hemsida.
Kontaktinformation
Armada Bostäder AB
Box 505
184 25 Åkersberga
Telefon: 08-540 808 00
Orgnr: 556374-9539
E-post: info@armadafast.se
Dataskyddsombud
Helena Åkersten
Box 505
184 25 ÅKERSBERGA
Telefon:08-540 808 00
E-post: helena.akersten@armadafast.se